Zmiany w przepisach dot. zezwoleń na usunięcie drzew

Zmiany w przepisach dot. zezwoleń na usunięcie drzew

W związku ze zmianą ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2134 z późń. zm.) zmieniły się warunki usuwania drzew i krzewów. Od 17 czerwca 2017 r. zamiar usunięcia drzew lub krzewów należy wcześniej zgłosić właściwemu ze względu na lokalizację drzew wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta.

Najważniejsze zmiany dotyczą usuwania drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z uregulowaniem wprowadzonym niniejszą ustawą wprowadzono obowiązek zgłoszenia chęci usunięcia drzewa oraz przywrócono pomiar drzewa na wysokości 5 cm.

Właściciel nieruchomości zgłasza do odpowiedniego organu (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) zamiar usunięcia drzewa w przypadku, gdy obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Organ, do którego dokonano zgłoszenia, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa, obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm. Po dokonaniu oględzin trzeba będzie odczekać 14 dni* – w takim bowiem terminie organ będzie mógł wnieść sprzeciw.

Zgodnie z zapisem, sprzeciw może być wniesiony w przypadku lokalizacji drzewa na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na terenach objętych formami ochrony przyrody, bądź jeśli drzewo będzie nosiło znamiona drzewa pomnikowego.

Wprowadzono jeszcze jeden ważny termin – po dokonaniu zgłoszenia nie można zbyt długo zwlekać z usunięciem drzewa. W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin, usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

Nowelizacja zakłada ponadto, że jeśli przed upływem pięciu lat od dokonania oględzin właściciel wystąpi o pozwolenie na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ nakłada na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

*Burmistrz może przed upływem 14 dni wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, dzięki czemu drzewo będzie można usunąć szybciej. Należy wystąpić z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew, do którego należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł za wydanie zaświadczenia.

Do pobrania:

Print this pageEmail this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter